Hvis du driver din egen virksomhed, ønsker du med stor sandsynlighed, at dine medarbejdere er glade og tilfredse. Hvorfor? Fordi det er dem, der er selve grundstammen i din virksomhed, og de er samtidig ansigtet udadtil. Er de ikke tilfredse, vil dette signaleres i alt fra den service, der ydes, til måden hvorpå de ansatte interagerer med kunderne.
Det er altså altafgørende, at medarbejderne har de rette værktøjer og muligheder, så de sælger virksomheden på bedst mulig vis. Herunder får du et par gode råd til, hvordan du skaber en højere tilfredshed blandt de ansatte i din virksomhed.
Det skal være rart at komme på arbejde
Det er først og fremmest nødvendigt, at arbejdspladsen er et rart sted at være. Vi bruger en stor tid af vores vågne timer på arbejdet, og derfor er det helt afgørende, at vi trives, når vi kommer på arbejde. Det kan man sørge for, at medarbejderne gør, på mange forskellige måder.
De rigtige rammer skal være sat op; stole og borde skal være ergonomiske, og der skal være en god atmosfære på arbejdet. Herudover er det nødvendigt, at I taler om, hvordan man snakker til hinanden. Hvis der ikke er en ordentlig tone på arbejdspladsen, vil det afspejle sig i medarbejdernes tone.
Det gode arbejdsmiljø inkluderer foruden ovennævnte også, at medarbejderne har det godt i hinandens selskab. Hvis alle er inkluderende og kan lide hinanden, er det lettere at omgås.
Benyt de rigtige værktøjer i arbejdet
Det er samtidig en god idé, at I bruger de rigtige værktøjer i arbejdet. Hverdagen skal ikke være for triviel, og derfor er det vigtigt, at der bliver tilbudt udvikling i forhold til de enkelte medarbejdere. Det er vigtigt, fordi man herved opnår en større faglighed, der kommer den enkelte medarbejder til gode.
Det har samtidig en stor gevinst for din virksomhed, fordi det er vigtigt at have veluddannede medarbejdere. Brug eventuelt DISC-værktøjet, der hjælper med målrettet kommunikation, rekruttering, ledelse og teambuilding. Du kan komme på kursus i DISC-certificering her.